Aan tafel met Dennis en Steven

Aan tafel met Dennis en Steven

Om onszelf aan jullie voor te stellen, nodigden wij journaliste Suzanne Rijnja uit voor een drankje aan de keukentafel. Zij schreef hierover het onderstaande artikel.

“Onze opa had op het Havenplein in Broek op Langedijk een groentewinkeltje. Een boetiekje, gewoon aan huis. En dat gevoel van zo’n boetiek, het huiselijke en knusse, willen wij onze klanten ook geven”, begint Dennis te vertellen. Samen met Steven heeft hij de Wijnboetiek opgericht. We zitten aan de keukentafel in het ouderlijk huis van de broers. Nog voordat het gesprek begonnen is, wordt de eerste fles wijn al op tafel gezet. Het is er een van Rizieri, het eerste wijnhuis waar ze mee samenwerken. Hoewel ze nog jong zijn, Dennis 29 en Steven 25, kom ik er snel achter dat ik ze niet moet onderschatten.

Dennis kan namelijk alles vertellen over de wijn die hij zojuist op tafel heeft gezet. Hij heeft niet alleen een passie voor de drank, hij volgt ook een wijnopleiding en is op het moment bezig om zijn SDEN 3-certificaat te halen. Het hoogst haalbare certificaat voordat je aan de opleiding voor vinoloog kan beginnen. Dennis: “Die interesse in wijn ontstond een beetje omdat ik voor mijn werk als productmanager vaak naar Italië toe moest. Daar ben ik verliefd geworden op het eten, de cultuur én de wijn.”

Op gevoel

De liefde voor het ondernemen komt meer bij Steven vandaan: “Ik kom uit de online marketing en werk nu in het accountmanagement. Maar het liefste wilde ik een eigen onderneming, zodat ik zelf de visie van mijn bedrijf kan bepalen. Bij veel bedrijven worden vaak berekende commerciële beslissingen gemaakt, terwijl ik denk dat je soms juist op je gevoel moet afgaan. Wij willen niet alleen een goed bedrijf zijn, maar ook een goed bedrijf voor anderen. Daarom wilde ik altijd al een eigen zaakje beginnen. En een bedrijf samen met mijn broer, dat leek me helemaal gaaf.”

Dus het had net zo goed de Bierboetiek kunnen zijn? Dennis: “Nee, wijn is gewoon zo’n mooi product. Bier is gewoon wat minder spannend. Een wijnrank leeft. Die geeft elk jaar vrucht wanneer je er heel veel moeite, tijd en energie in steekt. Je hebt echt passie nodig om daar iets goeds uit te krijgen. Wijn maken is puur vakmanschap. En dat proef je. Neem de Barolo: tijdens onze wijnreis door Italië mochten wij hier twee flessen van proeven. Eentje uit 2013, eentje uit 2014. Twee compleet verschillende wijnen. Ik hou er zelf vooral van wanneer een wijn een heerlijk complexe neus heeft. Heel veel geuren, zodat je er de hele avond een beetje aan kan ruiken. Wacht, wat was je vraag?”

Meer dan wijnleveranciers

Onlangs zijn de broers naar Italië geweest, waar ze onder andere wijnhuis Rizieri bezochten. “Bij onszelf en bij ons bedrijf staat een stukje menszijn centraal. In onze zoektocht daarnaar, zijn we gestuit op Rizieri. Dat straalt dat gevoel heel erg uit. Het stukje menszijn komt terug in de wijn, net als de liefde voor de natuur en de passie voor elkaar en de mensen. Dat is het stukje waar je verliefd op wordt”, vertelt Steven over de reis.

Dennis: “En onze missie is om mensen daar bewust van te laten genieten. In de supermarkt pakte ik zelf vroeger soms ook snel een wijntje uit de schappen. Die vond ik dan wel lekker, maar ik genoot er niet bewust van.” Tijdens zijn zakenreizen naar Italië leerde Dennis hoe de Italianen écht kunnen genieten. “Slow food is daar heel populair. Ik ging bijvoorbeeld dineren en kreeg een stuk vlees voorgeschoteld. Daarna moest ik proeven wat het was: haas, konijn of eend. Je vraagt je constant af: wat eet ik nu? Daardoor merkte ik dat ik er meer van kon genieten.”

Tot leven brengen

Naast het bewust kunnen genieten, hebben ze nog een missie. Steven: “We willen mensen stil laten staan bij bijzondere momenten. Dat doen we door wijn tot leven te roepen. Een bedrijf kan ons bijvoorbeeld gebruiken om meer kleur te geven aan een event. Wordt er iemand in het zonnetje gezet? Gaat het over passie? Slaat het bedrijf een andere weg in? Wij willen deze onderwerpen aan onze wijnen koppelen. Daar ligt onze kracht. En dat hoeft niet per se voor een bedrijf te zijn, maar dat kan ook als cadeau voor iemand die bijvoorbeeld gaat verhuizen of als een mooi thema tijdens een wijnproeverij met vrienden.

 “We zijn er voor mensen die zich bewust zijn van kwaliteit en daarnaar op zoek zijn”, zegt Dennis. Steven: “De Wijnboetiek moet een echte beleving worden. Nu eerst in de vorm van wijnproeverijen en de verhalen die we over onze wijnen vertellen.” En over vijf jaar? Dan wordt het toch wel tijd voor een echte boetiek, waar mensen langs kunnen lopen voor Italiaanse delicatessen en ambachtelijke wijnen met bijzondere verhalen.  

Al benieuwd naar de verhalen achter de wijnen? Je kan ze stuk voor stuk ontdekken via de webshop.